Mindfulness

'Omdat pijn onvermijdelijk is en lijden optioneel'

Je kent misschien wel de uitspraak 'Stel het is oorlog, en niemand gaat er naartoe'. Dat is wat mindfulness je gaat leren. Mindfulness is een methode die je leert om je stress, je onrust, je gedachten en je emoties onder ogen te komen zonder eraan mee te doen. Zo doorbreek je de automatismen die de innerlijke onrust gaande houden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een goede training in deze technieken ervoor zorgt dat de kans dat je stressklachten krijgt met bijna 70% afneemt.

De basis is heel eenvoudig: aandacht geven aan wat er is, jezelf niet te veroordelen als je afgeleid wordt, en weer terug naar waar jij je aandacht op wilt richten. Dat betekent dat je leert een bewuste keuze te maken en daarmee afstapt van de 'automatische piloot'. Dit is echt een vaardigheid, te vergelijken met het leren bespelen van een muziekinstrument. Het is dus onvermijdelijk dat je flink moet oefenen, juist omdat onrust in je lichaam, piekergedachten en onaangename emoties of
sensaties je vaak moeiteloos opslokken. Je leert contact te maken met je eigen gevoelens, gedachten en je ontdekt je ‘automatische piloten’. Je gaat meer afstand tot ze te nemen, waarna jij bepaalt of je iets met ze doet of niet. En je leert aandacht te geven aan dat wat er in het huidige moment is. Dit blijkt namelijk een belangrijk tegengif te zijn voor gevoelens van ongeluk die ontstaan doordat je in gedachten steeds bezig bent met dingen uit het verleden of met dingen die nog moeten gebeuren. Op internet is een heel elegante onderbouwing van dit 'tegengif' te zien: de Ted Talk van Matt Killingsworth.
Door oefeningen en kleine opdrachtjes ga je jezelf positiever voelen en ga je die positiviteit ook met anderen delen. Daarmee word je onderdeel van een positief besmettelijk netwerk en heb je er niet
alleen zelf wat aan, maar ook de mensen in je nabije omgeving. Zie deze link voor een samenvatting van het beroemde onderzoek naar de besmettelijkheid van geluk.

En het leuke van alles is: je doet er niet minder door, maar je 'moet' er wel minder door!

Voor wie:
Voor iedereen die zelf weer de baas wil zijn in zijn leven als het gaat om stress, onrust, piekeren, angst, depressie, pijn en alles wat in de weg staat om van het leven te genieten.

Werkwijze:
Mindfulness leer je in een groep, in een programma van 8 keer twee uur per week en daarnaast door het doen van de oefeningen gedurende de week. Het trainen van je aandacht staat hierin centraal, en daarnaast worden andere psychologische technieken gebruikt, allemaal met het doel je te leren in het 'hier en nu' te leven.

Trainer: Karen Rosier-Brattinga, psycholoog, in opleiding tot GZ-psycholoog

Kosten: € 575,- inclusief werkboek, cd met oefeningen en toegang tot Therapieland
Locatie: Bollemanssteeg 64, 8911 DW Leeuwarden

Programma

  • Startdatum woensdag 3 oktober 2018

    | Data: woensdag 3, 10, 17, 31 oktober, 7, 14, 21 november en 12 december 2018 Trainer Karen Rosier-Brattinga
    • /